8/23/2011

//Vernacular of File Formats for Re:Visie/NFF

Vernacular of File Formats vs Extrafile
[Sorry I copied only the Dutch text!] 

Яosa Menkman (NL) Vernacular of File Formats, 2010/2011 (ft. Kim Asendorfs Extrafile)
Expositie dinercafé ’t Hoogt 23 augustus t/m 30 september.

Het Nederlands Film Festival maakt zich met het programma Beeldenstorm op voor de toekomst en wil een wegwijzer zijn in een sterk veranderend medialandschap waarin film, de Nederlandse film, van substantiële betekenis is. Programmaonderdeel re:visie stelt de conventies, esthetiek en verschijningsvorm van het filmmedium aan... de orde. Hedendaagse kunstenaars met verschillende achtergronden en werkterreinen (experimentele filmmakers, videokunstenaars, beeldend kunstenaars, ontwerpers) onderzoeken de mogelijkheden en beperkingen ervan en maken de balans op. Re:visie is niet uit op herdefiniëring van het filmmedium, maar benadrukt de eindeloze variëteit ervan, reagerend op telkens wisselende omstandigheden. Niet de inhoud staat centraal, maar de materie. Re:visie laat het publiek kennismaken met kunstuitingen waarin de kijker gedwongen wordt op een andere manier beeld te ondergaan.
In het kader van re:visie toont dinercafé ’t Hoogt werk van kunstenares Rosa Menkman dat bestaat uit een video-installatie en prints. Vernacular of File Formats staat daarmee voor het eerst op Nederlandse bodem.

In het werk van Rosa Menkman speelt het falen en toeval binnen digitale media een belangrijke rol. Compressie, artefacten, beeldstoringen… Menkman maakt dankbaar gebruik van alles wat we liever negeren binnen de digitale technologie. In haar onderzoek naar de ruis van het beeld, brengt Menkman de onzichtbare maar altijd aanwezige technologie in beeld. Het digitale, het ongrijpbare, het vluchtige, en daarmee ook het onvoorspelbare. Het digitale beeld is als een onstuitbare acrobaat die tot alles in in staat lijkt te zijn. Maar waar kijken we eigenlijk echt naar, en waarom? Menkman laat ons de grenzen van het medium ervaren. Dit proces van creëren, comprimeren en converteren is voor Menkman een manier om de oneindige digitale stroom van beelden op een andere manier te bekijken en de geaccepteerde conventies over schoonheid en esthetiek te herdefiniëren.
Post a Comment